Referenser
Platser vi har varit på, personer vi har träffat, och allt möjligt annat…
Rollpersoner
Abigor Lacrexcianus
En pensionerad kapten från ambriska armén.
Arandur Boltaran
En ambrisk utbygdsjägare med bakgrund i Drottningens jägarkår.
Om Arandur
34 år. Kom till Ambria som yngling i flyktingströmmarna 15 år gammal, familjen dog i hemlandet. Familjen var skogshuggare och jägare i Alberetor, och kunde ta värvning i drottningens jägarkår. Hade fru och barn för 14 år sedan, men frun togs av barbarer i överfall mot härlägret. Barnen fördes in i skogen av barbar-slavhandlare. Var i början hämndlysten men kom efter hand att förstå att det var många olika klaner. Gick ur tjänst för fem år sedan efter en stor strid, och har tillbringat tiden med att söka djupare in och försöka finna en väg in i skogens djup.
Anser att han var omogen som prioriterade karriären och kamraterna i jägarkåren över sin hustru Inia, sin son Tivor (1 år, nu 15) och dotter Anja (0 år, nu 14).
Agerar nu ofta altruistiskt, i syfte att vänner och gentjänster kan behöva kallas in. Tror också på en del tal om gudomlig balans som han hört om bland skogsfolket, och har insett många poänger i barbarernas leverne. Tror dock på Prios som hans familj alltid gjort.
Boltaran var en ansedd familj i Alberetor, som alltid tjänat kungamakten. Anser att hans barn skall ha sitt ättenamn.
Har tillbringat de sista åren med att hjälpa flyktingar över från Alberetor, många från folk besläktade med Boltaran. Kontakter i Davokars barbarer jobbar samtidigt med att få fram information om hans barn, och han betalar sina kontakter med intäkterna från karavanvaktandet.
Är i nuläget obalanserad och osäker, men har tidigare varit en stark ledare och baserat sin viljestyrka på sin karisma.
Om Riflindur
Rif har ett skimrande utseende, en konsekvens av att han inte har lärt sig bemästra sin förväxling. Det gör att hans hudfärg skiftar mellan mörkaste svart och bländande vitt. Det är lite oklart hur han egentligen ser ut, då hans anletsdrag skiftar ack så lite när man tittar bort. Håret är långt och stripigt, och färgat som en av skogens bleka lavar.
Överhör några av karavanförarna att det finns platser i en karavan som ska avgå strax.
Vresalm
En rese och student vid Ordo Magica.
Om Vresalm
Inte lika vresig eller muskulös som Varnagel, den kända hjälteresen. Vresalm är snarare sjukligt vek, musklerna förtvinade och alltjämtsedd stödjande sig på en tre meter lång vandringstav i en. Det gigantiska blekgröna ansiktet slutar inte långt under staven och är dolt underen enkel mörkgrå struthätta. Resten av dräkten är i liknande enkla ylle, bara om man har ögonen med sig ser man under skymten av hans ordenskapitels präktiga gröna rob med skyddsrunor i guldfärgat silke. Han skrämmer ofta många Ambrier med sin monsturösa kropp, men har ett fromt och nästan enfaldigt sätt när han väl kommer till tals.
När Davokar kalvar
Likt andra resar kom han en dag gående i skogen. Det är där hans minnen börjar. Han var inte sig lik utan hade en stark och frisk kropp.Vandrande i dagar efter något sorts mål, lugn och tillfreds, fann han inte mycket att äta förutom rötter och bark. Tills i en glänta där detväxte en gigantisk buske med enbär. Han åt inte mer än några nävar innan han kände den sjukliga magin ta tag i honom, slitande köttet från hans kropp. Medan han stapplade iväg öppnade sig pupillerna och världen framför honom, det kändes som han såg för första gången. Svarta och röda virvlar rykte bitar ur honom – han måste bort. Det blänkte till, allt rörde sig snabbt, en stad på horisonten.
Född till att tjäna
En bonde hittade honom under en vresalm. Han såg magiskt angripen ut så han fördes till Ordo Magica i Tistla Fäste. Om man hittar en opaxad rese kan man ju träna honom till att hjälpa till på gården. Men det blir inte på åkern han tjänar utan i ordenskapitlet i staden. Förangreppen har också gett honom en gåva i utbyte – rå magisk kraft! Som novis under mäster Cornelios utvecklar han ett sällan skådat läshuvud, och är på god väg att avlägga sin examen i ritualer!
Lothar
En hal typ från barbarklanen Kadizar.
Spelledarpersoner
Alahara
En bortbyting och skattletare som tillsammans med Gorak ledde en expedition på jakt efter självaste Symbar.
Alisebeta av Vearra
Solriddarnas ledare på Karvosti.
Aluin
En pojke i Fader Sarvolas tjänst.
Anadea
En ung kvinna som kontaktade äventyrarna och ville berätta något som kunde rädda Tistla Fäste. Vad hann hon aldrig berätta eftersom kalabaliken med slukhålets öppnande kom mellan, och Anadea fanns bland de omkomna.
Arkel
En ung man som var bekant med Anadea. De var båda noviser i Prios kyrka, men avbröt sina studier.
Artel av Vereo
En ordensmagiker som kallat ner himlastenar över staden Haaras under Det Stora Kriget. Dömdes till döden för krigsbrott.
- Nämnts i samband med attentatet mot Martyrkatedralen.
Bayela
En häxa från Yezora-klanen. Äventyrarna fann Bayela vid en underjordisk sjö där hon vaktade en svart kristall som utstrålade stark korruption.
Cornelio
En lärd man i Tistla Fäste. Cornelio är Vresalms läromästare i Ordo Magica.
Dastan
En kriminell ledare i Gamla Kadizar.
Delia av Vearra
Grevinnan av Vearra, fru till Demetro.
Demetro av Vearra
Greven av Vearra.
Deseba
En Prios ljusbringare i Tistla Fäste.
Edrafin
En informell ledargestalt i pilgrimslägret.
Edran
En kapten i drottningens jägarkår. Äventyrarna stötte ihop med hans patrull på väg in i Davokar.
Elmendra Vettlös
En äventyrare som sägs känna till en väg till Symbar. Vän med Border Bartho och resen Grymkäft.
- Senast sedd i Karvosti efter att ha lämnat en mystisk hammare till solprästerna där.
Erlaber Ambriagos
En mörkrets hantlangare i Tistla Fäste som tillsammans med Erok Mörke försökte offta skogsguden Eoks huvud i det gamla garveriet.
Erok Mörke
En svartkosnstnär i Tistla Fäste som rekryterades av Erlaber Ambriagos för att hålla koll på äventyrarna.
Efrynda
En magiker i Ordo Magica och rival till Vresalm.
Elida
En ung kvinna som levt med häxorna i Karvosti och känner till klippans inre.
Elda
En häxa hos klan Karohar.
Eldantro
En medicus i Tistla Fäste som undersökte Flåmördarens offer.
Fader Elfeno
Soltemplets ledare i Tistla Fäste.
Elsana
Jordemoderns högsta prästinna, inspärrad av Svartkapporna när hon vägrade erkänna Prios som den Ende Guden.
- Elsana befriades av agenter från Ordenslandet, och senare frisläppt av äventyrarna.
Esmeralda
Prinsessa i Ambria och lillasyster till drottning Korinthia.
Fanghafa
En uråldrig varelse bestående av rotknölar. Även känd som Törnefurstinnan. Fanghafa sökte efter Nidvattnet.
Faraldo
En antikhandlare i Tistla Fäste. Ryktas arbeta för Järnpakten.
Farvan
Förstegardist i Karvosti.
Flåmördaren
En mördare i Tistla Fäste som flådde sina offer och med svartkonst stal deras utseende.
- Flåmördaren spårades och dödades av äventyrarna, och hans identitet avslöjades som Alaharas.
Ganderald
En ordensgesäll i Tistla Fäste. Bortbyting. Intresserad av alver.
Gadramei
En akademiker från Ordo Magica specialiserad på Symbaroums utdöda språk.
- Garamei hjälpte äventyrarna att tyda stentavlan från grottorna under Karvosti.
Gadramn och Efendreia
Två barbarer som kom till Tistla Fäste för att varna om en stor fara som ruvade under staden.
Goltass
En svartalf och vän till Arandur.
Godrai och Saran-Ri
Två alver som jagade Belun och Ludo för att rena dem från Davokars smitta.
- Saran-Ri dödades av äventyrarna efter att strid brutit ut över barbarernas öde.
- Godrai överlevde med äventyrarnas hjälp efter striden och lämnades sedan i Titanerna.
Gorak
En ambrisk skattletare som tillsammans med Alahara ledde en expedition på jakt efter självaste Symbar.
- Äventyrarna hörde först talas om Goraks och Alaharas expedition från Ludo och Belun.
- Äventyrarna hörde att Gorak funnit en Kopparkrona i Davokars djup.
- Gorak förvandlades troligen till en styggelse och dräptes av äventyrarna i Tistla Fäste.
Grimorio
Föreståndaren på ångbadhuset i Yndaros. Bortbyting som sysslar med skumraskaffärer.
Grymkäft
En rese och äventyrare i Karvosti. Vän till Elmendra Vettlös.
Hurian Lo Apak
En död symbarisk konung som bar Kopparkronan tills hans huvud avlägsnades av Goraks expedition.
- Hurians ande försökte besätta Arandur när hjältarna besökte konungens tronsal.
Iakobo av Vearra
Ledaren för Prios solriddare.
- Det var Iakobo som tog initiativ till brytandet med övriga institutioner i Prios kyrka. Han bär nu titeln Förste Hämnare.
Inya
Arandurs förlorade hustru sedan många år.
- Senast sedd med barbarer från Gaoya-klanan i deras attack på nybyggarbyn Nya Jordemo.
Jeseebegai
Förstefader i Prios kyrka. Jeseebegai var krigshjälten som räddade drottning Korinthia från mörkermästarna som höll henne fången.
Kalthar
Mörkermästaren från det förödda landet.
- Levde som fånge under Martykatedralen i Yndaros fram till att den sprängdes av stenar från himlen.
Karlio
En sappör i armén.
Keroldo av Erebus
En försupen ädling, fogde över Svartheden.
Korinthia Nattbane
Drottningen av Ambria.
Lasifor Nattbräcka
Borgmästaren i Tistla Fäste.
Lothar av Grendel
Drottning Korinthias sändebud vid Karvosti. Ej att förväxla med Lothar.
Lysindra Gyllengrip
En kvinna från Tistla Fäste som sympatiserar med Järnpakten.
- Lysindra ledde äventyrarna till Tårarnas salar.
Ludo och Belun
Två barbarspejare i Arigastos karavan.
- Ludo och Belum fördes av Lestra till Tempelvall för att renas från mörkret som fått fäste i dem.
Lumedo
En tolk åt vredesgardisterna.
Marvello
En kapten i Tistla Fästes garde som arbetade på fallet med Flåmördaren.
Munthar
Lothars far.
Na-Ethikel-Ambriagos
En symbarisk kryptfurste med ambitioner att återväcka Symbaroum under eget styre. Med magiska slavrunor kontrollerade Na-Ethikel-Ambriagos en stor mängd barbarer och äventyrare som närmat sig hans krypta, till dess att hjältarna satte stopp och pulverisade hans mumifierade kropp.
Olmgax
Ett troll med stora alkemiska kunskaper.
- Olmgax hölls som slav av två systrar som drev Dalens Droghandel, varifrån han fritogs av äventyrarna och försattes på fri fot.
Odako
En kättare som enligt Terr dräpt häxjägaren Baumelo och på magisk väg tagit dennes identitet. Odako stal Kopparkronan från äventyrarna efter striden mot Gorak och Alahara.
Oroke
En spindelgudinna dyrkad av barbarerna i Davokar. Allierad med, eller möjligtvis den samma, som den spindelvarelsen Xanatha.
Fader Piromei
Solkyrkans ledare på Karvosti.
Plendel och Marla
Två noviser i Ordo magica som äventyrarna träffade vid ordens utpost inne i Davokar.
- Lothar hade en flört med Marla.
Sarvola
En kontroversiell predikant i Prios kyrka. En kättare, enligt somliga.
Senja
En magister i Ordo Magica och ledare för den expedition som ordern sände ut för att undersöka ruinen som Goraks expedition funnit.
Talk och Keler
Två mulförare i Arigastos karavan.
Teara-Teana
En alv i Tårarnas salar.
Terr
En ung pojke i Tistla Fäste som verkar besitta mystiska förmågor.
- Terr tog äventyrarnas sida mot sin husbonde Baumelo.
Tharaban
Barbarernas storhövding i Karvosti.
Van-Rogan
En vandöd krigare som äventyrarna besegrade i striden om Eldstenen och senare stötte på som ledare för ett band av kultister i Davokar, då han återigen nedgjordes.
Vernam
En lärare i Tistla Fäste som mördades av Flåmördaren.
- Vernam var medlem i både Ordo Magica och Järnpakten.
- Vernam skrev i ett brev till Lasifor Nattbräcka att morden i Tistla Fäste hade en koppling till Goraks expedition och till Kopparkronan som de förde med sig tillbaka.
Vidina
En kapten i drottningens jägarkår.
Xanata
En mäktig form av spindelvarelse i Davokar.
- Vresalm fick en vision av Xanata som delgav Vresalm att hon söker Nidvattnet.
Platser och områden
Alberetor
Ett fallet kungarike söder om Titanerna som förötts av krig och mörk magi.
Ambria
Ett kungarike norr om Titanerna grundat av människor som flytt från det forna Alberetor.
Davokar
En skog norr om Ambria. Davokar är hem åt alver och flera olika barbarfolk, men lockar även många ambriska skattletare på jakt efter Symbaroums förlorade rikedomar. I skogens mörker ruvar dock även onämnbara fasor…
Farah-Moroun
En palatsruin i Davokar nu bebott av ett härskartroll och en klan med svartalver.
Glimmervann
En by i Davokars utkant. Byborna är tacksamma mot äventyrarna efter att de befriat dem från kättaren Odako och dennes kult som höll till där.
Karvosti
En större bosättning i Davokar som fungerar som mötesplats för skogens olika barbarfolk.
Nya Jordemo
En mindre bosättning i Davokar där ambrier som dyrkar Jordemodern istället för Prios bosatt sig.
Ordenslandet
Ett rike väster om det förödda Alberetor. I Ordenslandet dyrkas fortfarande hela det gamla panteonet, där ljuse Prios endast var en av flera gudar.
Ruinen
Ett värdshus i Tistla Fäste där många skattletare samlas.
Symbar
Legenomspunnen huvudstad i det forna riket Symbaroum.
Symbaroum
Legenomspunnet rike som för länge sedan blomstrade på det land där Davokar nu växer.
Tempelvall
Huvudort i Prios Domland och säte för de olika institutionerna i Prios kyrka.
Tistla Fäste
En stad i norra Ambria. Tistla Fäste är den sista utposten för ambrisk civilsation innan Davokars skogar tar vid.
Titanerna
En bergskedja som skiljer Ambria från det förödda landet i söder.
Yeferon
En förbannad ö förpassad till bortomvärlden. Ön nås via sjön Volgoma men man får inte lita på sina sinnen för att nå den.
Saker och sammanhang
Alver
Ett mystiskt släkte av skogslevande väsen som få ambrier vet mycket om.
Brandskär
En magisk yxa som Arandur fann bland ruinerna av Hurian Lo Apaks palats. Brandskär kan fatta eld och återvänder till sin ägare om den kastas.
Barbarfolk
Ett ambriskt samlingsnamn för de människostammar som levde norr om Titanerna före Ambrias grundande. Delar av dessa stammar lever inne i Davokar medan andra lever i eller på gränserna till Ambria.
Eldstenen
En magisk sten som ger bäraren krafter att manipulera eld.
Enoai
En barbarklan i Davokar.
Fagaromsskinnet
En magisk rustning som Lothar fann bland ruinerna av Hurian Lo Apaks palats. Fagaromsskinnet kan influera varelser omkring sin bärare.
Gaoia
En barbarklan i Davokar. Del av Härskareden.
Godinja
En barbarklan i Davokar.
Huldran
Häxornas ledare i Karvosti.
Härskareden
En allians av barbarklaner som förklarat krig mot Ambria och storhövdingen Tharaban, efter dennes ynkliga kapitulation av Karvosti till Ambrierna. Det ryktas att alliansen dyrkar något som kallas Blodsdottern, och arbetar för att återuprätta det forna Symbaroum. Deras symbol sägs vara en krona omgiven av törne.
Jakaar
Ett flocklevande hunddjur.
Järnpakten
En alvisk organisation som försöker skydda Davokar från yttre påverkan.
Khadizar
En barbarklan i Davokar. Delar av klan Khadizar har brutit med sin hövding och är istället lojala med hövdingadottern Maridja, och bildar ett fredlöst band.
Kopparkronan
En krona funnen av Goraks expedition.
- Kopparkronan eller Konungaskallen ska enligt Vernam ha en starkt korrumperande kraft.
Maror
Ett storvuxet kattdjur utan päls som lever i Davokar.
Nidvattnet
En okänd substans som söks av mäktiga krafter i Davokar.
- Av Xanata fick äventyrarna veta att Nidvattnet också söks av ”Törnefurstinnan” samt en onämnbar fasa.
Odaiova
En barbarklan i Davokar.
Okrans ring
En magisk ring som kan skada korrumperade varelser och ge sin bärare ledtrådar om deras svagheter. Ringen hittades av hjältarna bland skatterna i Na-Ethikel-Ambriagos krypta.
Ordo Magica
En ambrisk order för studier inom magi.
Prios kyrka
En ambrisk kyrka som tillber den ende guden Prios.
Kyrkan är uppdelad i tre grenar. Först Prästerskapet, som är Prios röst i Ambria. Sedan Svartkapporna, som ser till att Prios bud följs och att inga kättare tillåts få fäste. Och sist Templarerna, som är kyrkans militära gren.
- Templarerna har nu brutit med Prios Kyrka och istället grundat Döde Prios Kyrka. Prästerskapet och Svartkapporna har lämnat Tempelvall för Yndaros, och hävdar att Prios ännu lever.
Prios
Solguden. Den ende guden som i stort sett alla ambrier tillber.
Purpurkonvalj
En växt som kan användas för att mildra Davokars korrumperande kraft.
Saar-Khan
En barbarklan i Davokar. Del av Härskareden.
Själaslukaren
En magisk tvåhandshammare som Soltgard fann bland ruinerna av Hurian Lo Apaks palats. Själaslukaren kan likt en liktjuv suga i sig mystiska kraft från de den dräper.
Styggelser
Ett samlingsnamn på varelser som förlorats till korruption.
Törnetronen
En mytisk tron i det förlorade Symbar. Enligt legenden ska den som sitter på Törnetronen bli världens härskare.
Urrbuktur
En klan med svartalfer i Davokar ledda av Stor-Gabba.
Van-Rogans hand
En mumifierad hand som bars av Van-Rogan som en amulett.
Vearom
En blind ödleliknande varelse som lever i underjorden under Davokar.
Yesesa
En barbarklan i Davokar.
Yezora
En fördriven barbarklan som tidigare levde på området där Tistla Fäste nu ligger.