Dorindas talanger
Livskraft
Du kan lägga kraftpoäng för att ignorera dina skador när du slår för en färdighet. För varje kraftpoäng du lägger får du ignorera en poäng skada på aktuell GE, och därmed slå en extra grundtärning. Om du väljer att inte pressa slaget så läker du en skada på aktuell GE för varje framgång du slog med grundtärningarna. Du kan inte använda talangen om du är bruten.
Mördarens väg
Alla duster utkämpas inte öppet och med blankt stål mot stål. En annan, mindre heroisk, typ av uppgörelse äger rum i skuggorna, med dolda vapen och aningslösa offer.
NIVÅ 1: När du lyckas utföra en smygattack (sid 86) kan du lägga kraftpoäng för att öka skadan. Varje kraftpoäng ökar skadan ett steg.
NIVÅ 2: Genom att lägga en kraftpoäng kan du likt en ormmänniska slinka ur bojor eller tränga dig igenom små öppningar, ner till en decimeters bredd.
NIVÅ 3: När du skadar en fiende med ett vapen som har egenskapen EGG eller SPETS kan du lägga kraftpoäng för att orsaka en kraftig blödning. Blödningen varar i lika många rundor som skadans storlek och orsakar 1 skada på fiendens STY varje gång det blir din tur, med start nästa runda.
- Extra kraftpoäng utöver den första ökar blödningens varaktighet med 1 runda per kraftpoäng.
- Ett lyckat slag för LÄKEKONST minskar blödningens varaktighet med 1 runda per framgång (räknas som lång handling i strid).
- Om blödningen orsakar en kritisk skada räknas det automatiskt som en dödlig kritisk skada med 1T6 minuters tidsgräns och effekten att fienden blir medvetslös.
Hal som en ål
NIVÅ 1: Du får +1 på att DUCKA (+2 istället om du väljer att förbli stående).
NIVÅ 2: Du får DUCKA gratis en gång per runda i strid.
NIVÅ 3: Du får addera en artefakttärning T8 till slaget när du DUCKAR.
Knivkämpe
NIVÅ 1: Du har +1 på alla attacker med dolk, kniv eller kastkniv.
NIVÅ 2: Du kan attackera med dolk, kniv eller kastkniv som en kort handling.
NIVÅ 3: Du får addera en artefakttärning T8 till alla attacker med dolk, kniv eller kastkniv.
Akrobatens väg
NIVÅ 1: Du kan lägga kraftpoäng innan du ska slå för en färdighet som använder SMI. För en lagd kraftpoäng får du addera en artefakttärning T8 till slaget, för två kraftpoäng en T10, eller för tre kraftpoäng en T12.
NIVÅ 2: Du kan lägga en kraftpoäng för att DUCKA och RESA DIG utan att använda en handling. Du kan alltså DUCKA obegränsat antal gånger på en runda, så länge du har kraftpoäng att lägga.
NIVÅ 3: Du kan använda SMI istället för STY när du slår för NÄRKAMP med ett LÄTT vapen, eller för att BRYTA GREPP.