Alanis talanger

Vilddjur

Du gör 1 poäng extra skada med obeväpnade attacker.

Du kan vinna kraftpoäng när du gör minst 3 poäng skada med en obeväpnad attack. Du vinner en kraftpoäng för varje poäng skada över 2. (Vid 3 poäng skada vinner du 1 kraftpoäng, vid 4 poäng skada vinner du 2 kraftpoäng, vid 5 poäng skada vinner du 3 kraftpoäng, o s v.) Talangen kan användas max en gång per spelpass. Du kan välja att inte ta några kraftpoäng, för att ha chansen att vinna fler kraftpoäng senare.

Klingans väg

Du är ett med ditt vapen. Du övar med ditt vapen varje dag och känner alla dess egenskaper som om det vore en del av din egen kropp.

  • NIVÅ 1: Vid träff i närkamp kan du lägga en kraftpoäng för att hitta en blotta i fiendens rustning eller naturliga skydd. Rustningen har ingen effekt mot attacken.

  • NIVÅ 2: När du har utfört dina vanliga handlingar i rundan kan du lägga en kraftpoäng för att omedelbart utföra en extra närstridsattack.

  • NIVÅ 3: När du träffar i närkamp kan du öka skadan genom att lägga kraftpoäng. Varje poäng ökar skadan med 1. Du måste ange hur många kraftpoäng du lägger innan målet slår för eventuell rustning.

Slagskämpe

Du behöver inga vapen för att fälla din fiende.

  • NIVÅ 1: Du får +1 på obeväpnade attacker.

  • NIVÅ 2: Du kan ge en fiende en dansk skalle. Det räknas som en vanlig obeväpnad attack, men är en kort handling.

  • NIVÅ 3: Du får lägga en artefakttärning T8 till alla obeväpnade attacker.

Stormare

  • NIVÅ 1: Du får +1 på nästa attack i rundan när du SPRINGER.

  • NIVÅ 2: När du använder en lång handling för att SPRINGA får du direkt efter utföra ett HUGG, STÖT, SLAG eller KNUFF som en gratis handling.

  • NIVÅ 3: Du får addera en artefakttärning T8 till nästa attack i rundan när du SPRINGER.

Ursinnets väg

  • NIVÅ 1: Du kan lägga en (eller flera, från nivå 2) kraftpoäng i början av din tur för att gå bärsärkagång. När du aktiverar bärsärkagång sätter du tillfälligt undan alla poäng skada du har tagit på var och en av dina GE, de poängen skada kommer inte att påverka dig medan din bärsärkagång varar (men skada du sen tar medan din bärsärkagång varar fungerar som vanligt). Din bärsärkagång varar tills du blir bruten eller alla fiender inom synhåll är brutna. När din bärsärkagång upphör måste du ta tillbaka all skada som du satt undan. Du kan då bli bruten som vanligt, men du tar inga kritiska skador av att ta tillbaka skada. Medan din bärsärkagång varar måste du hela tiden angripa din närmaste fiende i närkamp, om du kan (SL har sista ordet hur taktiskt du får agera).

  • NIVÅ 2: När du aktiverar bärsärkagång får du välja en extra effekt för varje kraftpoäng du lägger (max en gång per effekt):

    • Du återhämtar permanent 1 poäng undansatt skada på valfri GE.
    • Du är immun mot SKRÄCK och alla försök att MANIPULERA dig medan din bärsärkagång varar.
    • Du får en extra kort handling per stridsrunda medan din bärsärkagång varar. Den extra handlingen kan inte användas för att DUCKA eller PARERA.
  • NIVÅ 3: Du kan aktivera bärsärkagång istället för att bli bruten. När någon av dina GE når noll kan du välja att lägga kraftpoäng för att aktivera bärsärkagång och tillfälligt sätta undan all skada (enligt nivå 1), innan du blir bruten.