19 juni. Natt i Skrämstavik.
Pappret i dagboken har inte torkat helt ännu, men vi måste snart röra oss
vidare. Det är mycket som skyndar. Men låt mig ändå ta det från början.
Vi anlände med Marabella från Hindenburg till Skrämstavik på Åland i
eftermiddags, nu mer än nio timmar sedan. Hamnen var full, och ålänningarna
vägrade att släppa iland oss innan vi genomgått deras tull-byråkrati. Ett
faktum som stressade oss avsevärt då vi snart kunde lägga märke till ett
pyriskt skepp med vitkårister ombord vilandes till kaj inne i hamnen. Snart
kunde vi också se Linus Drake själv, när han administrerade lossandet av en
skräckinjagande forntida stridskärra!
Vädjande till vår kapten lyckades Hjaert få denne att gå med på att släppa i
land oss i hemlighet i skydd av mörkret, men före mörkrets inbrott vägrade han
ta några risker med ålänningarna. Bitandes på våra naglar tvingades vi se Drake
och hans hejdukar rulla iväg i sin stridskärra inåt land, medan sommarnatten
mörknade allt för långsamt omkring oss.
Det skulle dock visa sig att vi inte var de enda som väntade på mörkrets
inbrott den här kvällen. För när solen äntligen helt började försvinna bakom
horisonten i väster bortom Pyri, och det var dags att vi gjorde oss redo, då
bröt helvetet lös! Nere under däck där vi befann oss i vår hytt för att packa
vår utrustning, kunde vi höra öronbedövande kanonader. Sekunden därefter
förvandlades vår ombonade passagerarhytt till ett kaos av flisor, eld och
sprutande vatten!
Då fanns inte mycket tid till tanke, allt som gällde var att komma upp på däck.
Och det snabbt! Marabellas öde var redan förseglat, och om vi inte ville göra
henne sällskap på havets botten var det bäst att vi lämnade henne. Som tur var
hade ingen av oss blivit allvarligt skadad av bombardemanget.
Det blev några prövande minuter med att ta sig ut ur det sjunkande skeppet, men
genom Huvudstyrkans samlade mannamod lyckades vi alla rädda oss ut. Vi gjorde
också vårt bästa för att hjälpa de övriga besättningsmännen. Edmundts vattenvana
är förstås ovärdelig i sådana här situationer, och han kunde på egen hand dra
både besättningsmän och förlorad utrustning till ytan. Hjaert och Sturre
lyckades rädda några av männen undan drunkningsdöden.
När jag låg där i vattnet kunde jag från skenet av Skrämstavik i lågor se
orsaken till förödelsen. Två stycken kanonbåtar byggda helt i metall låg
jämsides varandra i bukten och bombarderade de skepp och byggnader som
fortfarande gått oskadda. Jag behövde inte se de hornbeprydda flaggorna, för
jag visste då att det var Gotland som tagit det första initiativet i kriget som
kommer att följa. Och det är mot Åland de valt att slå det första slaget.
Vi har nu tagit oss iland och torkat det värsta av havsvätan ur vår utrustning
vid de brinnande resterna av hamntillsyningshuset. Gutarna har landsatt
fyrbenta infanteristyrkor och Drake har flera timmars försprång. Skrämstavik
står i lågor. Det är hög tid att Huvudstyrkan sätter fart.
20 juni. Morgon på Doktor Mortimers gård.
Under natten i går spårade vi Drakes forntida stridskärra. Spåren den lämnar är
enkla att följa. På vägen stötte vi dock samman med ett par av gutarnas
fyrbenta landsättningstrupper. Vi nedkämpade dem med endast mindre blessyrer
för egen del. Någon av oss kommenterade att det måste vara fråga om
mutantkossacker från stäpperna öster om Österhavet. Legotrupper köpta med
gotländska krediter, alltså. Vi beslagtog deras forntida gevär med en design
liknande våra AK5, och med kompatibel ammunition.
Strax före soluppgången nådde vi fram till en liten gård bestående av två hus,
där vi snabbt kunde lokalisera en vitkårist posterad vakt framför dörren till
den ena byggnaden. Av ljuden inifrån huset kunde vi konstatera att några av
vitkåristerna hade tvångsinkvarterat sig där, och nu roade sig med att göra
livet surt för de boende. Vi hann knappt konstatera att stridskärran såg ut att
ha rullat vidare, innan Hjaert bestämde sig för att här fanns ingen tid att
ödsla. Han knäppte enkelt vitkåristen som stod på vakt med en koncentrerad
gyrojet-salva.
Därefter utbröt ett lite knivigare läge med vitkåristerna inne i huset som
försvarade sig genom att ta posto vid fönsteröppningarna och skjuta på allt som
rörde sig där utanför. Med lite improvisation och ett par värjstick kunde dock
situationen lösas till det bästa, och vi kunde glädjas åt ett par mycket
nyttiga nattglasögon som vi fann på en av de döda BPM-soldaterna.
I det belägrade huset fann vi också en yngling vid namn Peo, som visade sig
vara assistent åt den döde mannen som vi sedan fann i det andra huset, nämligen
en viss Doktor Mortimer. Det visade sig att Mortimer var någon slags galen
kunskapare av pyriskt påbrå. Hans forskning tycks likna den som Kaiser
Skarprättare själv intresserade sig för i Eden II, om än på en långt mer
simplistisk nivå. Mortimers mål var nämligen att skapa egna mutanter, och hans
galna forskning har lämnat tydliga, ofriska spår både på honom själv och hans
stackars assistent Peo.
För oss i Huvudstyrkan är dock Mortimer mer intressant som namnet på den person
som röjt Niels och forntidsmannens närvaro på Åland för BPM. Efter att vi frågat
ut den ömklige Peo (under mildare former än vitkåristerna vill jag påpeka)
förstår vi att Drake kommit hit för att få reda på exakt var Niels och
forntidsmannen befinner sig nu, men att Mortimer inte kunnat tillgodose honom
på den punkten. Besviken över detta fann Drake det lämpligt att slå ihjäl den
gode Mortimer, och lämna hans assistent Peo i klorna på de av hans hejdukar som
ändå inte fick plats på stridskärran.
Peo vet förstås inte heller var den eftersökta duon befinner sig, men säger att
Mortimer fått informationen från någon av sina vänner som han håller kontakt
med runt om på Åland. Han vet dock inte vem. Faktum är att han egentligen bara
tror sig veta att en av de här vännerna bor i Vattne Hålskär.
Med denna enda lilla ledtråd till vart vi kan vara på väg härnäst, intar vi nu
en hastig frukost för att fortsätta jakten i spåret på Linus Drake och hans
stridskärra från forntiden. Vi tar Peo med oss som vägvisare, han är en hygglig
grabb om man undviker att titta på honom för noga.
20 juni. Dag till havs.
Återigen befinner jag mig på en båt, och jag känner obehaget komma krypande.
Vattnet här inomskärs är dock relativt lugnt och vågorna är små och skarpa. Det
är de stora, sjukligt böljande vågorna på Österhavet jag inte klarar. Det här
ska nog gå bra. Segelturen till Vattne Hålskär ska dessutom bara ta några
timmar, säger skepparen vars båt och tjänster vi lejde i Jeffsaru.
Vi har tappat spåret efter Linus Drake och hans forntida stridskärra. Av spåren
att döma aktiverade fordonet en svävarfunktion strax efter att det rullat ut
från Mortimers gård, och var därefter omöjligt att spåra.
Utan spår efter Drake står vårt enda hopp till Peos uppgift om Vattne Hålskär,
och den av Mortimers kontakter som ska finnas där. Det är en chansning att det
skulle vara just han som givit Mortimer uppgifterna om Niels, men kanske känner
mannen i Vattne Hålskär annars till Mortimers andra kontakter. Vi har inget
annat att gå på.
Med Peos kunskaper om Ålands geografi till hjälp, beslutade vi därför att få
tag i en båt i Jeffsaru, som kan föra oss vattenvägen till Vattne Hålskär.
På vägen till Jeffsaru stötte vi ihop med en grupp åländska partisaner,
oxmutanter från Jeffsaru som fått sina hem och sina liv förstörda av de
gotländska invasionsstyrkorna. Lyckligtvis kunde vi övertyga de uppretade och
härjade partisanerna om att vi inte var några gutar, utan pyrier. Dock inte
utan att avvara delar av vår primitivare beväpning i övertalningsprocessen. Vi
välsignade ålänningarna med ett pyriskt skarprättargevär av god kvalitet, och
upplyste dem att det att de kunde hitta mer vapen på Mortimers gård, som vi
lämnat efter oss där.
Huvudstyrkan önskar Quinton Heppz och hans tappra skara mutanter all framgång i
sin blodiga hämnd på gutarna!
När vi nådde fram till Jeffsaru såg vi med all önskvärd tydlighet att samhället
mycket riktigt hade fallit offer för gutarnas krigsmaskineri, på samma vis som
Skrämstavik. Som tur var för oss hade dock de gotländksa styrkorna redan dragit
vidare när vi kom dit, och vi kunde förhandla till oss en båttur till Vattne
Hålskär, till priset av lite ytterligare lite skarprättar-beväpning som vi
kunde avvara.
Det är nu ett par timmar sedan vi seglade ut från Jeffsaru och vi gör god fart
med en förlig bris från sydväst. På vår skeppares inrådan håller vi oss utmed
fjordens östra sida, och jag kunde precis sikta konturen av en gotländsk
kanonbåt vid horisonten i väster. Låt oss hoppas att vår lilla segeljolle får
passera obemärkt.
Ytterligare ett par timmar har gått och vi har allihop kunnat ta igen lite
förlorad nattsömn. Vattne Hålskär ligger nu strax bakom udden. För att inte
röja vår ankomst väljer vi att gå iland här och gå den sista biten över land.
20 juni. Kväll i Vattne Hålskär.
Som befarat har även Vattne Hålskär intagits av gotländska styrkor. Skadorna
här är dock betydligt lindrigare än vad vi såg i Skrämstavik och Jeffsaru.
Vattne Hålskär är fortfarande ett pittoreskt litet samhälle, bebott mestadels
av djur: muterade gäss och hundar och katter verkar utgöra större delen av
befolkningen, som kan uppskattas till ett par hundra individer.
Jag kommer på mig själv att tänka hur Vattne Hålskär kunde vara en fin plats
att ha sommarvistelse på. Och som så ofta när jag på senare tid låter mina
tankar vandra så glider de osökt till Nivea Päschån. Skulle inte Nivea
uppskatta skönheten och lugnet i Vattne Hålskär? Skulle inte Nivea charmas av
de generösa och bekymmersfria djuren som befolkar husen och gatorna här?
Men verkligheten avbryter snart mitt dagdrömmande. För tillfället är inte
Vattne Hålskär någon sommaridyll, det är en ockuperad stad med stöveltramp och
utegångsförbud. En stad förmodligen helt i Niveas smak...
Nåväl. Åter till läget för stunden.
Gotländska marktrupper har slagit upp ett basläger på en höjd strax väster om
Vattne Hålskär, på andra sidan staden sett från skogskanten där vi lagt oss i
skydd för att hålla rådslag. Minst en grupp soldater patrullerar på gatorna. I
hamnen ligger en av gutarnas kanonbåtar för ankar, med utkik posterad på
kanontornet. Det verkar alltså som att Huvudstyrkan kommer att behöva visa prov
på lite av sin patenterade diskretion för att få tag på mannen vi söker och
samtidigt undgå att ådra sig gutarnas uppmärksamhet.
21 juni. Ombord pyriskt slagskepp.
Åter på ett skepp, men den här gången har jag allvarligare saker än sjösjuka
att hämta mig från. Nattens agerande i Vattne Hålskär har lämnat mig med en
kritisk skada i bröstet, och kunde slutat långt värre än så. Diskretion räckte
helt enkelt inte hela vägen den här gången heller...
Vad som hände i går var först att Sturre, som hade bäst fysik att smälta in
bland befolkningen i Vattne Hålskär, slog en lov för att försöka lokalisera
Mortimers kontakt. Det borde inte vara alltför svårt att få fatt på honom i ett
samhälle dominerat av djur, och vår gissning visade sig riktig. Sturre fick
reda på att mannen vi sökte med stor sannolikhet var en viss Snolkas Bladder.
Dessvärre hade den gode Snolkas blivit tagen av gotlänningarna och förts ombord
på kanonbåten i viken, kunde lokalbefolkningen berätta. Redan här började vi
inse att diskretion nog inte skulle räcka hela vägen.
Utöver informationen om Snolkas Bladder fick Sturre också höra på byn att några
pyrier gömmer sig hos borgmästaren. Det tyckte vi lät intressant, varvid vi
beslutade oss att göra ett oannonserat besök hos stadens överhuvud.
Under vår kringgående manöver för att obemärkt kunna närma oss borgmästarens
residens blev vi dock avbrutna av ett rop på hjälp, längre in ifrån skogen. När
vi sökte oss närmare fann vi att den nödställdas klagan endast varit ett knep
att locka oss till sig. Vi möttes av ett halvdussin sjömän som strax visade sig
tillhöra pyriska flottan.
Sjömännen förklarade att det var deras besättningskamrater som höll sig gömda,
svårt sjuka, hos borgmästaren i staden. I och med gotlänningarnas invasion så
hade det nu blivit av yttersta nöd att snabbt få dem ut ur Vattne Hålskär innan
de blev upptäckta. De berättade att deras slagskepp låg för ankar dolt i en vik
ett par timmars marsch norrut genom skogen. För att rädda sin vänner ville de
nu ha vår hjälp. Vi förklarade att vi hade vårt eget uppdrag som vi inte kunde
lämna, men att vi nog kunde lova dem någon form av undanledande manöver som
skulle dra till sig gotlänningarnas uppmärksamhet någon gång under natten.
Besättningsmännen var nöjda med detta, och de menade att vi var välkomna att
ställa vår reträtt till deras skepp efteråt, om det behövdes.
Efter mötet i skogen med de pyriska sjömännen fortsatte vi som planerat till
borgmästarens residens, där vi fick talat med borgmästaren och träffat de
insjukna besättningsmännen. Hjaert spekulerade i att sjömännen led av någon
slags matbrist, och föreslog att de skulle äta frukt. Borgmästaren visade sig
som vi gissat föredra Pyri framför Gotland, och var behjälplig med vad vi ville
veta. Bland annat kunde borgmästaren berätta att en lokal konkurent till honom
hade bjudit in många av de gotländska soldaterna på fest under kvällen.
Därefter analyserade vi länge och väl vår situation, för att till slut komma
fram till att ett direkt anfall mot kanonbåten var oundvikligt om vi ville få
tag i Snolkas Bladder. Med målsättningen klar framför oss, begav vi oss ner
till piren för att införskaffa en eka och invänta mörkret.
Planen var alltjämnt diskretion, då vi inte hade råd att dra på oss gutarnas
fulla uppmärksamhet. Edmundt lyckades med sin maser-puffra ljudlöst från piren
nergöra två stycken gotländska vaktposter på kanonbåtens däck. Därefter var
kusten klar och vi tog oss snabbt ut från piren till kanonbåten, och upp på
däcket via ankarkättingen.
Väl nere i kanonbåtens inre, ställd med att likvidera sovande soldater och
ovetande mekaniker, drabbades Edmundt av samvetskval och började darra på
manschetten. Edmundts reaktion har min fulla sympati. Vi övriga såg dock hellre
till insatserna på bordet. Där och då såg vi andra det som nödvändigt för
operationens genomförande att oskadliggöra de intet ont anande gutarna. Jag
förklarade detta för Edmundt med viskningar, samt påpekade att försvarslös inte
innebär oskyldig. Gutarna var för mökarns del av en militär invassionsstyrka!
Nu i efterhand gnags jag dock av tvivel att vi faktiskt gick över en osynlig
gräns där nere i den gotländska kanonbåtens stålmage. Kanske hade de här
sjömännens liv kunnat sparas utan att vår operation behövt riskeras? Klart är i
alla fall att Edmundt är den godaste mannen av oss i Huvudstyrkan, och jag
hoppas, när allt det här är över, att det kommer att räknas honom som en styrka
och inte som en svaghet. Historien må i detta döma oss.
Strax därefter föll ändå vår mantel av diskretion, och eldstrid utbröt i ett
litet rum med gotländska marinsoldater. Mitt minne från striden är mycket
suddigt. Samtidigt som vi stred för att nergöra de gotländska
marinkårssoldaterna slogs en andra dörr upp och jag hamnade i skottlinjen för
ett par köpta mutantkossacker från rummet bredvid. Efter det minns jag inte
stort mer än ett smärtfyllt töcken. Någon, jag tror det var Sturre, kunde dock
snabbt slå in en läkedrog i min sönderskjutna överkropp och verkar därmed ha
räddat mitt liv.
Om det är något jag lärt mig om strid under de senaste två åren så är det detta: I trånga utrymmen, undvik i möjligaste mån vild skottväxling med automatvapen från den gamla tiden!
Efter att jag fallit lyckades mina vänner lyckligtvis besegra det gotländska motståndet, och befria Snolkas Bladder. Tack vare läkedrogen kunde jag hålla mig vid medvetande och stapplande ta mig fram för egen maskin. Vi slog vår reträtt inåt skogen, i den riktning som skulle leda oss till det pyriska slagskeppet.
Förtretligt nog verkar Snolkas Bladder inte veta något om var Niels och forntidsmannen befinner sig. Han bekräftar dock att Mortimer givit honom och en grupp med andra exilpyrier runtom på Åland uppdrag att hålla utkik efter Niels. Snolkas ger oss alla namnen vart vi troligen kan hitta dem:
Pedor Trexin (Silvastrand)
Ertsman Bewickel (Dratta Stupfall)
Golf Böljman (Skrämstavik)
Gordon Alto ([Ort?])
Närmast av dessa är Pedor Trexin i Silvastrand, vilket blir vårt nästa mål.
Vår kapten [kaptenens namn?] kan tyvärr inte bistå oss med fortsatt transport, då [nanm på skeppet?] inte har mycket att sätta emot de gotländska kanonbåtarna som nu kontrollerar vattnen runt Åland. I en orädd manöver angrep vi just för några minuter sedan ett av gutarnas transportskepp som överaskande kom farandes runt en udde, och kaptenen vill nu så fort som möjligt ta sig långt ut på öppet vatten där de starkare vindarna ger honom en chans att fly undan gutarna.
Vi har informerat kaptenen om läget i Hindenburg, och rekomenderat honom att agera med försiktighet vid återkomsten, med tanke på hans många muterade besättningsmän. Men naturligtvis måste nyheten om gutarnas attack mot Åland snabbt spridas till Pyri.
Jag och resten av Huvudstyrkan gör oss nu redo för att sättas iland.
21 Juni. Kväll i Silvastrand.
Det är i sällskap av en högst oväntad men högst välkommen allierad som jag skriver det senaste kapitlet i Huvudstyrkans krönika. Barrikaderad och belägrad i Ålarådshallen i Silvastrand fann vi nämligen ingen mindre än den mytomspunne hjälten från Pirit, Blå Dunster!
När vi för ett par timmar sedan närmade oss Silvastrand, efter en dag på marsch där vi bara stött på en åländsk jordbrukare och siktat ett par fjärran rubbitöron, fann vi byn som var vårt mål belägrad av gotländska styrkor. Vi kunde snabbt konstatera att gutarna hade ett stort numerärt överläge, men att försvararna ändå höll dem stången från den strategiskt belägna Ålarådshallen. Snart kunde vi också se hur försvararna hade forntida vapenmakt på sin sida. Gasgranater och gyrojet-salvor gjorde processen kort med de gutar som försökte avancera upp mot Ålarådshallen.
I det här läget gjorde Huvudstyrkan en kringående överaskningsmanöver. Från positioner bakom gutarnas led kunde vi öppna eld i ryggen på de gotländska ställningarna. Klämda mellan oss och rådshallen kunde vi snabbt börja decimera gutarnas antal. När gutarna gjorde sitt sista försök att storma bakåt mot vår position och bryta sig fria, blir vi slutligen varse vem det är som gäckat gotlänningarna där uppe i rådshallen.
Med lågor från forntiden spända på ryggen flög självaste Blå Dunster över det åländska landskapet och nedgjorde de sista gutarna med kompromisslösa gyrojet-salvor!
Lika oväntat som det var att finna Blå Dunster här på Åland var det att se den maskerade vigilanten ta av sig hjälmen och avslöja sin sanna identitet. Det visar sig att mannen bakom Blå Dunster är ingen mindre än Markus Proktor, Pirits omutligt rättfärdige, men också rullstolbundne överdomare. Huruvida hans fysiska handikapp bara varit ett spel för galleriet eller om det är den forntida rustningen som låter honom agera med kraft och styrka vet jag ännu inte.
Glädjen över det oväntade mötet med Blå Dunster förbyts dock snart i allvar då den gode Proktor bekräftar vad vi länge misstänkt: Kejsar Thorulf har utsatts för en kupp iscensatt av högdjuren i BPM som nu styr i hans namn. Kejsaren hålls under husarrest någonstans i kejsarpalatset.
Blå Dunster befinner sig på Åland på uppdrag av det Sekreta utskottet, för att söka rätt på en forntidsman. Självklart måste det vara samma man som setts tillsammans med Niels! Det Sekreta utskottet har flytt till landsbygden utanför Hindenburg för att motarbeta kuppmakarna. Att vi slår våra påsar ihop med Blå Dunster faller sig alltmer naturligt.
Bland de överlevande i Ålarådshallen fanns också Mortimers kontakt Pedor Trexin, men dessvärre vet han inte heller något om Niels. Nästa person på listan blir Ertsam Bewickel i Dratta Stupfall, orten där himlagloben ska ha störtat. Det ska bli spännande att se vad som finns att se där. Vi beger oss av tidigt i morgon bitti.
22 Juni. Sen kväll i Dratta Stupfall.
Vi har nu nått fram till Dratta Stupfall och haft ett par timmar till att bekanta oss med omgivningarna och läget här. Det viktigaste är detta: Vi har hunnit ikapp Linus Drake! Drake befinner sig i byn med sina underhuggare. Vad värre är att vi inte lyckats hitta Ertsam Bewickel, som är Mortimers kontakt här på orten.
Först letade vi efter Ertsam på det lokala nöjesetablisemanget, men lyckades bara få adressen till hans flickvän där han brukade bo. Det huset stod dock tomt, och nu har vi helt fräckt lagt oss till rätta i hennes vardagsrum för att invänta de boende eller morgondagen, vilket som än kommer först. God natt och låt oss hoppas att den unga damen inte misstycker!
23 Juni. Dag i Dratta Stupfall.
När vi vaknade i morse blev vi för andra gången på den här resan glatt överaskade av gamla vänner från Pyri! Från gatan hörde vi röster som lät bekanta, och kan ni tro det, men det var Glummer och Hugax och Spix! Min salige fabror Rufidors trogna vapendragare.
Trion från Pirit befinner sig i Dratta Stupfall på uppdrag av Översten själv, för att undersöka och bärga vad som bärgas kan från den omryktade himlagloben som fallit ner på Åland.
Vår uppslupenhet över det oväntade mötet blir dock kortvarig, då jag snart tvingas berätta för våra gamla vänner att min farbror Rufidor Ludom, deras Överste, med stor sannolikhet avlidit i attacken mot Aurorasalen.
Efter en känslosam berättelse om allt som hänt i Pyrisamfundet sedan Överstens kompanjoner for till Åland, kan Glummer och Hugax i sin tur berätta att Linus Drake redan har fört bort Ertsam Bewickel, och, säger de sig ha hört ryktas, tagit honom av daga.
Planen för dagen blir att försöka finna ut vad vi har för möjligheter att ännu få tag i Ertsam vid livet, samt att besöka kraschplatsen för himlagloben, som vi inte gärna vill missa när vi ändå är här!
23 Juni. Sen eftermiddag i Dratta Stupfall.
Edmundt har gjort en vattenburen spaningstur mot Drakes lägerplats, för att ta reda på Ertsmans eventuella status där. Vi kan inte säga något säkert, men det verkar som att Drake faktiskt har tagit livet av honom.
Det tycktes mig först mycket märkligt att Drake skulle ta sig sådana våldsamma friheter här på orten, när de gotländska invasionsstyrkorna är i full besittning av området. Men enligt Glummer och Hugax så verkar herr Drake ha goda relationer med de gotländska officerarna! Proktor menade då på att BPM haft nära relationer med en i mutantfrågan likasinnad organisation på Gotland [vad hette den?], och att hans kontakter antagligen kommer därifrån. Intressant.
Rekogniceringsturen gav alltså inget konkret, annat än att Drakes läger är välbefäst och svårt att ta sig in i. Däremot lyckades Edmundt också snubbla över ytterligare en välkänd pyrier på besök i Dratta Stupfall, nämligen Zander von Hartman! Alltså Adelia von Hartmans beryktade morbror.
När Zander fick höra att vi var på Åland för att söka reda på Manfred Lunds assistent Niels, samt en man från forntiden som överlevt själva katastrofen, då blev han mycket intresserad och ville gärna slå oss följe. Zander von Hartmans är ju en sällsynt välrenomerad zonfarare och kunskapare, som vi naturligtvis gladeligen inkluderar i vårt sällskap. Vi kommer säkert ha mycket att diskutera med den världsvane utterherren framöver.
Ortens stora sevärdhet visade sig dock vara något av en besvikelse.
Kraschplatsen för den nedfallna himlagloben har sedan länge plockats
alldeles ren av allsköns skrotletare från Österhavets alla hörn. Av de
historier som vi hörts berättas så kan dock våra teorier mycket väl
stämma, att himlagloben var det som forntidsmänniskorna kallade för
sattelit Uriel III, som användes för att spana på Gryningsvärlden och
störtades från rymdkontrollen i Elysium IV, av forntidsmannen vi fann
död där.
Vi befinner oss nu i ett vanskligt läge. Med Ertsam Bewickel oskadliggjord av Linus Drake vet vi inte om Drake nu känner till var Niels håller hus, eller om han fortfarande är ovetande. Att agera mot Drake här i Dratta Stupfall förefaller mycket svårt, då han har slagit ett kompetent läger som inte bara försvaras av hans egna mannar utan också av den samlade gotländska invasionsstyrkan på orten. Alternativet att vänta ut och följa efter Drake är inte heller realistiskt då han färdas i sin forntida stridskärra som troligen kan ta sig över både land och vatten i en hastighet vi omöjligt kan matcha. Kvarstår då att försöka förekomma honom, och med hast färdas mot nästa kontakt på listan, Gordon Alto i [var?].
Våra nyfunna vänner som hunnit rota sig djupare här på orten än oss,
packar nu ihop sina saker och skickar somligt i förväg hemåt Pyri, för
att kunna slå följe med oss på vårt uppdrag. På grund av gutarnas hårda
kontroll av Dratta Stupfall har vi beslutat att först resa till fots
till något mindre samhälle längre söderut på ön, för att därifrån kunna
få tag på en båt som kan ta oss till [Gordon Altos ö]. Blå Dunster har
redan gett sig av i förväg för att finns en lämplig väg.
24 Juni. Eftermiddag i [skrotupplaget vid Gordon Altos ställe].
Vi har äntligen fått upplysningar om Niels och forntidsmannen! De bägge vännerna ska ha bosatt sig i ett forntida torn strax söder om var vi nu befinner oss. Men mycket har hänt sedan jag skrev senast i Dratta Stupfall, så låt mig ta sakerna i sin rätta ordning.
I går natt fann vi lyckosamt en familj med hjälpsamma ålänningar som efter viss övertalan gick med på att segla oss från [ön där Dratta Stupfall ligger] till [ön där Gordon Alto bor]. Vi fick några timmars välbehövlig sömn ombord. Sjögången gjorde den dock inte alltför vilsam för min egen del.
Efter att vi släppts iland på [Gordon Altos ö] vidtog en marsch över öppna, gräsklädda kullar som bröts av med mindre skogspartier. Mycket vacker och tämligen lättforcerad terräng. Hjaert hade med en gång något skarpt i blicken, då detta var typiska rubbitmarker vi färdades över. Och mycket riktigt kunde vi något senare under dagen notera rubbitar i fjärran som iaktog oss. Vi valde att inte ta mycket notis om detta utan marscherade vidare.
När vi så på eftermiddagen närmade oss vårt mål, skrotupplaget där vi hoppades hitta Gordon Alto, blev vi varse om pågående skottväxling. Det visade sig att gotläningarna stött på oväntat motstånd vid skrotupplaget, från rubbitar! Vi valde först att bara observera stridens förlopp, vilken skulle komma att sluta med att rubbitarna stod segrande. Men när vi såg hur rubbitarna inte bara rundade upp besegrade gotlänningar utan även lokalinvånarna från skrotupplaget, såg vi oss nödgade att ge oss till känna.
Därefter följde nervkittlande förhandlingar med rubbitarna, om att inte bara låta oss gå, utan även frigöra de lokala ålänningarna, och särskilt den man som går under namnet Gordon Alto. [Några av oss - vilka?] blev förda in i rubbitarnas underjordiska rike för att där träffa deras vetmäster samt deras storfurst, för att övertyga dem hur vår och ålänningarnas sak också är deras. Med hjärtat i halsgropen lyckades vi denna gången undgå hämndkokargrytorna, och också rädda Gordon Alto undan det ödet [eller fick vi inte loss Gordon?]. Således berättade Gordon för oss att Niels och forntidsmannen bor vid ett forntida fyrtorn bara några timmars resväg till fots, söderut.
Givna fri lejd av rubbitarna kan vi nu börja planera för den sista biten av resan, till fyren där vi slutligen hoppas hitta Niels och hans forntida vän.
Edmundt har dock spanat in en forntida svävarfarkost vid skrotupplagets
brygga, som han och Zander tror sig kanske kunna reparera. En sådan
farkost skulle förstås kunna snabba upp den sista sträckan avsevärt, och
kanske till och med ta oss hem till Pyri efteråt? Vi väljer att chansa
och lägger några dyrbara timmar på att försöka få igång fordonet.
Succé! Svävaren fungerar och vi sitter nu alla ombord, på väg söderut med Hjaert [eller vem körde egentligen?] vid spakarna.
25 Juni. Morgon vid forntidstornet.
Vårt äventyr på Åland är över. Vi har funnit dem vi sökte och vi har gjort upp räkningen med Linus Drake. Men segern var inte gratis. Morbror Zander gav orädd sitt utterliv och Hjaert var också nära att stryka med i striden vid fyrtornet. En strid som tog episkt forntida proportioner när broder ställdes mot broder. Markus Proktor, alias Blå Dunster, mötte här slutligen sin broder Lee, alias Linus Drake.
När vi i går först anlände till det uråldriga fyrntornet fanns ingen där. Men en lapp skvallrade om att de boende åkt på fisketur, och vi satte oss att vänta på att de skulle återvända. Medan vi väntade drog vädret ihop sig och det artade sig till ett riktigt åskoväder. Sedan såg vi hur Linus Drakes forntida stridsfordon kom farande mot oss, svävande över det stormpiskade vågskummet.
Striden som följde blev hård. De flesta av oss kommer bära ärr från den. Utan Spix, och den på Drakes döda kropp funna regen-drogen, hade förlusterna varit långt större. Men vid stridens slut stod i alla fall Huvudstyrkan och dess vänner segrande, med BPM-sidan nergjorda till sista man och stridsvagn.
Även om förstörelsen var stor har vi också vunnit flera värdefulla forntida pjäser: rustningar och vapen som kommer komma väl till pass när vi återvänder till Hindenburg! Drakes stridsfordon kan dock inte räddas på den tid vi nu har till buds, för det är den allt för illa skadad efter att ha blivit både kastad och söndersågad av Blå Dunster.
Vi tillbringade natten i fyrtornet, där vi försökt repa mod och hälsa så gott vi kunnat. Fram på morgonkvisten kom också de båda vännerna som vi väntat på försiktigt framtassande. De var förstås något uppskrämda av all död och förstörelse de såg utanför fyrtornet som de gjort till sitt hem. Niels och forntidsmannen, som visat sig heta Matteus, tog ändå situationen med ro, med tanke på omständigheterna. Båda verkar tillfreds med att nu återvända med oss till Pyrisamfundet, för att försöka ställa saker tillrätta.
Mina tankar går nu främst till Zander von Hartman. Jag hoppas att han alltid blir ihågkommen som den modiga och kloka utter han var. Det är så mycket vi hade velat tala med honom om, om forntiden, gryningstiden och framtiden. Men det var faktiskt något vi hann tala med Zander om innan han dog, och det var vad hittade under kåkstaden i Hindenburg. För Zander kände igen det vi berättade om därifrån, och avslöjade att det vi funnit var det samma som han också hittat för många år sedan, och då givit namnet Aros!
Zander berättade också om sina egna uppleveser från Aros, och talade om en stor ondska som dolt sig där under hans och Adelias expedition dit. En ondska som gjort att han hållit platsens belägenhet hemlig för alla. Ja, hemlig till och med för sin egen dotterdotter, Adelia, som var där med honom! Zander menade att det funnits en närvaro i Aros som invaderat hans sinne och nästan förmått honom att begå självmord, på plats och ställe. Endast Adelias rådiga ingripande hade räddat livet på honom den gången.
Det Zander berättade får många saker att falla på plats för oss, men den sista pusselbiten fick tyvärr Zander själv aldrig höra, för den gav oss Niels och Matteus nu i morse. Och den sista pusselbiten är denna: HYDRAN LEVER!
Det passar perfekt. Hydran från Musközonen är densamma som Skarprättarnas styggelse i djupet och Zanders ondskan i Aros, och det går kalla kårar i min rygg när jag tänker på att den lever än.
Mycket, mycket mer finns förstås att skriva om allt detta, men först
måste vi ta oss helskinnade tillbaks till Pyri och Hindenburg. Matteus
påstår sig ha erfarenhet av svävare liknande våran, och menar att den
nog ska klara en överfart över Österhavet. Vi får väl se om han har
rätt. Snart beger vi oss av hem, mot Hindenburg.
Adjö, Åland. Adjö, Zander.
|